Talán nem is gondolnád, de ez a csodálatos, modernkori város, igazi történelmi kincseket rejteget magában. A Pécsi Ókeresztény sírkamrák jelentősége nem csupán abban áll, hogy a római korból maradtak fent, hanem más okokból is különlegesek. Íme:

In English Po Polsku по-русски Româneşte

2024. Április 19. Péntek - Emma

Ünnepi hangoló „déliesen”: Pécs, Beremend, Siklós, Mohács körutazás Kulturális utazások hétvégéje Délvidéken kép alt
Diákcsomag akciós ajánlat A Villányi borvidéken
Kompletten megszervezett kirándulások a Délvidék legszebb tájain kedvező áron!
Ünnepi kirándulás Pécs, Beremend, Siklós, Mohács 2 nap élmény a Délvidéken
3 napos kirándulás a Villányi Borvidéken változatos programokkal

Pécs ókeresztény temetője


 

Miért olyan különleges és figyelmemre méltó a sírkamra? Nos, legfőképpen azért, mert az ókeresztény temető még az egykori Római korból maradt fent és a feltárt építményegyüttes építészetében és falfestészetében rendkívül sokoldalúan és összetetten szemlélteti az északi és nyugati római provinciák korai keresztény temetkezési építészetét és művészetét. A VI. századi temetőt a Világörökség Bizottság 2000-ben azzal az indokkal vette fel a kultúrtörténeti kincsek listájára.

 A föld alatti sírkamrák és emlékkápolnák a késő római kori Európában élt keresztény közösségek kitartásáról és hitéről tanúskodnak, valamint bemutatják egy máig ható és napjainkig élő kultúra és civilizáció gyökereit.

 

                                      

 

 

Sírkamrák története  

Sopianét a Kr. u. II. század elején alapították a rómaiak. A IV. századra már virágzó tartományi székhellyé és a kereszténység egyik jelentős központjává vált - és maradt is keresztény kegyhely, hiszen Pécs 1009 óta püsköki székhely. Az ókori város ókeresztény közösségétől számos sírépítmény, sírkamra, épített sír, kápolna és mauzóleum maradt ránk. Többnyire a földfelszín alatt épített sírkamrák fölé emelték a kápolnákat, így a kétszintes építmények kettős feladatot láttak el: egyszerre szolgáltak temetkezési helyként és szertartások céljára. Annak ellenére azonban, hogy a föld alatt épültek, sosem voltak katakombák - lévén nagyrészt a IV. században emelték őket, amikor a kereszténységet a Római Birodalomban már nem üldözték.

 

Szórványos források már a XVIII. század elején is említést tesznek római kori leletekről, a tudományos feltárás azonban csak a Péter-Pál sírkamra 1782-es felfedezésével indult meg. A jelenleg legutolsó, az alaprajzilag egyedülálló nyolcszögű sírkamra feltárása 2000-ben kezdődött. A közben eltelt több mint két évszázad során a középkori városfalon belül összesen 16 sírkamrát és több száz sírt tártak fel, valamint több ezer késorómai lelet került napvilágra. A viszonylag kis területet átfogó ókeresztény temetői épületegyüttes az Olaszországon kívüli nekropoliszok közül a legnagyobb és legjelentősebb, falfestése csak a Róma városi katakomba-festészethez hasonlítható. A nagyon jó minőségben megmaradt falképeken ikonográfiája egyszerre tükrözi a kor egyetemes gondolatvilágát és tartalmaz helyi, egyedi elemeket is.

 

 

 

Legendás sírkamrák

 

A sírkamrákat eleinte római számozással azonosították a feltáró régészek, a bennük található festmények szerint azonban a köznyelv hamarosan elkeresztelte őket - az I. számú például Péter-Pál sírkamra néven ismert, a II. számú a Korsós sírkamra.

 

 

Ókeresztény mauzóleum

 

                                           

 

1975-ben, a Szent István tér átalakításakor került felszínre a IV. század végén épült Ókeresztény mauzóleum, egy nagyméretű, egyhajós, keletre tájolt kápolna. Alatta egy tőle szerkezetileg független, vele egyidőben épített, kisebb méretű sírkamra található. Az épületegyüttest feltehetőleg egy fontos személy tiszteletére emelték, akinek III. századi fehér márvány szarkofágja a sírkamra déli oldalán áll. A sírkamra többi falát falfestmények - bibliai tárgyú freskók és növényi ornamentika - borítja.

 

 

 

Péter-Pál sírkamra

                                 

                                          

 

Az I. számú - Péter-Pál - sírkamra talán a legismertebb pannóniai ókeresztény építmény, hiszen már 1782 óta tudnak létezéséről. Nevét onnan kapta, hogy a bejárattal szembeni főfalon Péter és Pál apostolok mutatnak rá a Jézus jelenlétét szimbolizáló Krisztus-monogramra. E dongaboltozatos sírkamra teljes belső falfelületét is bibliai jeleneteket ábrázoló freskók, valamint gazdag növényi és állati ornamentika díszíti.

 

 

 

 

Korsós sírkamra

 

                                             

 

1939-ben tárták fel a II. számú, Korsós sírkamrát, bár már a XVIII-XIX. század fordulóján rábukkantak egy mélypince építésekor. Az észak-déli tájolású, kétszintes építmény itt is egy sírkamrából és a felette elhelyezkedő kápolnából áll, melyben szertartásokat is tartottak, vagy itt emlékeztek meg az elhunytról halála évfordulóján. A sírkamra északi felében egy kis fülkét alakítottak ki, melynek falán kancsó és pohár ábrázolása látható - ennek a képnek köszönheti nevét a sírkamra.

 

 

Az előbbiektől eltér a sírkamra az Apáca utcában. Különlegességét az adja, hogy itt nem épült sírkamra szint, a négy sír a padlószint alá mélyített üregekben található. Az épület északon apszissal zárul, melyben Kr. u. 390 körül egy félkör alakú ülőpadot alkítottak ki és egy kőből készült oltárt helyeztek el, mely minden valószínűség szerint az itt nyugvó halottak halálának évfordulóján megtartott "lakoma" céljára szolgált.

 

 

Cella Trichora

                                        

 

Mindenképpen említést érdemel még a Cella trichora és a Cella septichora is. A Cella trichora, azaz a három apszisos temetői kápolna jellegzetes ókeresztény sírépület volt: téglalap alakú középterére északon, keleten és nyugaton apszisokat építettek, délen pedig egy előcsarnokot. A hétkaréjos temetői épület (Cella septichora) egyedi felépítésű: egy nyújtott nyolcszögű középteret hét, a kelet-nyugati irányú főtengely köré csoportosított karéj zár körül.

Az 1600 éves pécsi ókeresztény temető tehát csodálatosan mutatja a késő római temetkezési gyakorlatot és halotti kultuszt. Rómán kívül Pécsett maradt fenn a legnagyobb és legjobb minoségű, ilyen típusú korai keresztény együttes, melynek értékét még növeli, hogy a IV. században emelt kultikus épületek olyan állapotban maradtak meg, amilyenben a népvándorlás korában voltak.

 

Ossza meg!

Vissza: Lexikon
címkék:

Kommentek

Még nincsnenk hozzászólások.

Kérjük jelentkezzen be, ha hozzá szeretne szólni



Cukorbeteg barát szállás Borshop

Aktuális

Bortrezorok Villányban!

Bortrezorok Villányban!

A hajdani kúriák, kastélyok elengedhetetlen része volt a borospince, melyet sokszor nem csak a borok tárolására használtak, hanem egy-egy ünnepi alkalommal vacsorát és borkóstolást is rendeztek.

Márton-napi Újborszentelő Mulatság, Villányban!

Márton-napi Újborszentelő Mulatság, Villányban!

"Aki Márton napon libát nem eszik, az éhezni, aki újbort nem iszik, az szomjazni fog" - szól a mondás. 2015 november 7-8. Márton-napi Újborszentelő mulatság, melyet elsőként a Polgár Pincészet rendezett meg, mára már számos más helyen is tartják. Ez alkalomból az egész éves munkát, a szüretet ünnepeljük, az Újborokat felszentelést követően mi kóstolhatjuk meg a világon elsőként.





Szobafoglalás
Akciós csomag ajánlataink

Látnivalók, programok

Malkocs bej Dzsámi

A 16. századi török templom a vár mellett Siklós városának másik kiemelkedő látványossága.  A... Tovább

Eseménynaptár

2024 Április

H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
             

Útvonaltervező

Tervezze meg útvonalát a Hotel Beremend Rose-ba most